Jak wygenerować certyfikat ZUS?
Już 28 dni przed wygaśnięciem obecnego certyfikatu ZUS możesz złożyć wniosek o nowy, który będzie ważny przez kolejne 5 lat. Co ważne, nowy certyfikat ZUS możesz pobrać w dowolnym momencie, bez wyznaczonego terminu – jednak pamiętaj, że jest to możliwe tylko raz, więc warto zrobić to starannie i świadomie. Szczegóły dotyczące tego procesu znajdziesz poniżej.
Jak wystąpić o certyfikat ZUS lub go odnowić?
Aby uzyskać certyfikat należy wykonać następujące kroki:
Lekarz musi zalogować się do swojego profilu na portalu PUE ZUS i wybrać zakładkę z rolą Lekarza.
W roli lekarza z menu bocznego (lub z widoku głównego) wybieramy zakładkę „Certyfikat ZUS”.
W celu uzyskania certyfikatu należy złożyć nowy wniosek, aby to zrobić w zakładce „Certyfikat z ZUS” klikamy „Tak, chcę dostać certyfikat”.
Nastąpi przekierowanie do wniosku.
Dane lekarza we wniosku takie jak imię, nazwisko i PESEL uzupełnią się automatycznie.
Należy uzupełnić jedynie adres e-mail i numer telefonu.
Na te dane ZUS wyśle informacje o wygenerowanym certyfikacie.
We wniosku ustalamy hasło do certyfikatu. Będziemy z niego korzystać podczas pobrania certyfikatu i potem przy podpisywaniu dokumentów.
Jeśli dane lekarza są prawidłowe należy zaakceptować regulamin i politykę ZUS i kliknąć „Wyślij wniosek”.
Jeśli dane lekarza są nieaktualne, należy zaznaczyć opcję „Dane nie są poprawne” i złożyć wniosek FZLA.
Po wysłaniu wniosku nastąpi generowanie nowego certyfikatu ZUS.
Gdy certyfikat ZUS będzie gotowy do pobrania (zazwyczaj trwa to do kilkunastu minut) otrzymamy wiadomość na numer telefonu i adres e-mail wskazany we wniosku (w zależności od wybranego sposobu komunikacji).
Tak długo, jak certyfikat nie został jeszcze wygenerowany, w zakładce „Certyfikat ZUS” pojawia się informacja, że „certyfikat jest w trakcie przygotowania przez ZUS”.
Jak pobrać certyfikat ZUS?
Gdy otrzymamy informację, że certyfikat ZUS jest gotowy do pobrania:
… wchodzimy w zakładkę
„Certyfikat z ZUS”
… i klikamy „Chcę pobrać certyfikat”.
Następnie podajemy ustalone wcześniej hasło i klikamy „Pobierz certyfikat z ZUS”.
Uwaga: przycisk „Pobierz certyfikat z ZUS” pojawi się dopiero po wpisaniu hasła.
W następnym kroku pokazuje się systemowe okienko zapisu pliku. Warto wybrać takie miejsce w komputerze, z którego łatwo nam będzie korzystać. Częstą praktyką jest zapisywanie certyfikatu na pulpicie.
Certyfikat ZUS można pobrać tylko i wyłącznie jeden raz. Po pobraniu, certyfikat ZUS nie jest już dostępny z poziomu PUE ZUS, dlatego ważne jest, aby w odpowiednim miejscu na komputerze zapisać certyfikat. Później warto przenieść go na jakiś nośnik zewnętrzny (np. pendrive).
Gdzie szukać wsparcia przy problemach z certyfikatem ZUS?
Jeśli korzystasz z MONI i napotkasz trudności związane z certyfikatem ZUS – chętnie Ci pomożemy. Możesz skontaktować się z obsługą klienta MONI. Nasz zespół oferuje bezpłatną pomoc techniczną i przeprowadzi Cię przez cały proces, odpowiadając na wszelkie pytania, które mogą się pojawić. Zawsze możesz liczyć na szybką i fachową pomoc, gdy zajdzie taka potrzeba.