W tym artykule dowiesz się:
- Czym jest certyfikat ZUS?
- Jak długo ważny jest certyfikat ZUS dla lekarzy?
- Jak sprawdzić ważność certyfikatu w ZUS?
- Jak wystąpić o certyfikat ZUS lub go odnowić?
Czym jest certyfikat ZUS?
Certyfikat ZUS został wprowadzony przede wszystkim w celu ułatwienia i przyspieszenia procesu podpisywania elektronicznych zwolnień lekarskich (e-ZLA), zapewniając wygodę oraz efektywność zarówno dla lekarzy, jak i pacjentów. Co więcej, specjalista może za jego pomocą podpisać również:
- FZLA – wniosek o upoważnienie do wystawiania zaświadczeń lekarskich,
- PR-4 – wniosek o rehabilitację leczniczą w ramach prewencji rentowej ZUS,
- AZLA – informację o stwierdzeniu nieważności zaświadczenia lekarskiego (anulowanie e-ZLA),
- UZLA – unieważnienie rezerwowanych numerów e-ZLA dla trybu alternatywnego (pustych druków ZLA).
Warto podkreślić, że certyfikat ZUS dla lekarzy jest całkowicie bezpłatny.
Jak długo ważny jest certyfikat ZUS dla lekarzy?
Certyfikat ZUS dla lekarza działa przez 5 lat od momentu jego wydania. Po tym okresie trzeba odnowić certyfikat, aby nadal cieszyć się pełnymi uprawnieniami. Sprawdź poniżej, jak szybko i łatwo zweryfikować datę ważności swojego certyfikatu oraz jak bez problemu pobrać nowy, aby uniknąć przestojów w pracy!
Jak sprawdzić ważność certyfikatu w ZUS?
Aby sprawdzić, jak długo ważny jest Twój certyfikat, wystarczy zalogować się na swój profil na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS i przejść do zakładki „Certyfikaty”. Tam, na głównym ekranie, od razu zobaczysz informację o dacie ważności certyfikatu. Jeśli certyfikat już wygasł, system poinformuje Cię komunikatem: „Nie masz ważnego certyfikatu. Możesz wystąpić o jego wydanie”.
Co więcej, MONI zadba o to, abyś nie przeoczył zbliżającego się terminu. Odpowiednio wcześniej MONI będzie Cię informować o zbliżającym się końcu ważności certyfikatu, a ZUS na 14 dni przed wygaśnięciem certyfikatu wyśle Ci powiadomienie SMS-em lub e-mailem (zgodnie z danymi kontaktowymi podanymi przy składaniu wniosku o poprzedni certyfikat) o zbliżającym się terminie wygaśnięcia.
Jak wystąpić o certyfikat ZUS lub go odnowić?
Już 28 dni przed wygaśnięciem obecnego certyfikatu ZUS możesz złożyć wniosek o nowy, który będzie ważny przez kolejne 5 lat. Co ważne, nowy certyfikat ZUS możesz pobrać w dowolnym momencie, bez wyznaczonego terminu – jednak pamiętaj, że jest to możliwe tylko raz, więc warto zrobić to starannie i świadomie. Szczegóły dotyczące tego procesu znajdziesz poniżej.
Aby uzyskać certyfikat należy wykonać następujące kroki:
Lekarz musi zalogować się do swojego profilu na portalu PUE ZUS i wybrać zakładkę z rolą Lekarza.
W roli lekarza z menu bocznego (lub z widoku głównego) wybieramy zakładkę „Certyfikat ZUS”.
W celu uzyskania certyfikatu należy złożyć nowy wniosek, aby to zrobić w zakładce „Certyfikat z ZUS” klikamy „Tak, chcę dostać certyfikat”.
Nastąpi przekierowanie do wniosku.
Dane lekarza we wniosku takie jak imię, nazwisko i PESEL uzupełnią się automatycznie.
Należy uzupełnić jedynie adres e-mail i numer telefonu.
Na te dane ZUS wyśle informacje o wygenerowanym certyfikacie.
We wniosku ustalamy hasło do certyfikatu. Będziemy z niego korzystać podczas pobrania certyfikatu i potem przy podpisywaniu dokumentów.
Jeśli dane lekarza są prawidłowe należy zaakceptować regulamin i politykę ZUS i kliknąć „Wyślij wniosek”.
Jeśli dane lekarza są nieaktualne, należy zaznaczyć opcję „Dane nie są poprawne” i złożyć wniosek FZLA.
Po wysłaniu wniosku nastąpi generowanie nowego certyfikatu ZUS.
Gdy certyfikat ZUS będzie gotowy do pobrania (zazwyczaj trwa to do kilkunastu minut) otrzymamy wiadomość na numer telefonu i adres e-mail wskazany we wniosku (w zależności od wybranego sposobu komunikacji).
Tak długo, jak certyfikat nie został jeszcze wygenerowany, w zakładce „Certyfikat ZUS” pojawia się informacja, że „certyfikat jest w trakcie przygotowania przez ZUS”.
Jak pobrać certyfikat ZUS?
Gdy otrzymamy informację, że certyfikat ZUS jest gotowy do pobrania:
… wchodzimy w zakładkę
„Certyfikat z ZUS”
… i klikamy „Chcę pobrać certyfikat”.
Następnie podajemy ustalone wcześniej hasło i klikamy „Pobierz certyfikat z ZUS”.
Uwaga: przycisk „Pobierz certyfikat z ZUS” pojawi się dopiero po wpisaniu hasła.
W następnym kroku pokazuje się systemowe okienko zapisu pliku. Warto wybrać takie miejsce w komputerze, z którego łatwo nam będzie korzystać. Częstą praktyką jest zapisywanie certyfikatu na pulpicie.
Certyfikat ZUS można pobrać tylko i wyłącznie jeden raz. Po pobraniu, certyfikat ZUS nie jest już dostępny z poziomu PUE ZUS, dlatego ważne jest, aby w odpowiednim miejscu na komputerze zapisać certyfikat. Później warto przenieść go na jakiś nośnik zewnętrzny (np. pendrive).
Gdzie szukać wsparcia przy problemach z certyfikatem ZUS?
Jeśli korzystasz z MONI i napotkasz trudności związane z certyfikatem ZUS – chętnie Ci pomożemy. Możesz skontaktować się z obsługą klienta MONI. Nasz zespół oferuje bezpłatną pomoc techniczną i przeprowadzi Cię przez cały proces, odpowiadając na wszelkie pytania, które mogą się pojawić. Zawsze możesz liczyć na szybką i fachową pomoc, gdy zajdzie taka potrzeba.
Nie korzystasz jeszcze z MONI?
Umów się na bezpłatną prezentację
Źródła:
- https://www.zus.pl/documents/10182/167733/Certyfikat+z+ZUS+dla+lekarza+nowa+metoda+podpisywania+e+%E2%80%93ZLA+i+innych+dokument%C3%B3w+.pdf/5275da7c-cc5c-4fde-9bda-ae2689371853
- https://www.zus.pl/elektroniczne-zwolnienia-lekarskie-e-zla-/certyfikat-zus-dla-lekarzy